|
Sudan sonra dünyada en
çok tüketilen içecek.Bilinen şu kadim siyah çayın
sağlık üzerinde olumlu etkileri olduğunu gösteren
kanıtlar gittikçe
artıyor.Ancak buna itiraz edenler de var. Harvard Halk
Sağlığı Bölümü’nden
Dr. Meir Stampfer, “Çayın klinik kalp hastalıklarına
karşı koruyucu olduğunu
doğrulayamıyoruz.” diyor. Mekanizma bilinmiyor.Halbuki
bazı yakın tarihli çalışmalarda çay içmenin koroner
arter hastalığının ilerlemesini yavaşlattığı, inme
geçirme ve bazı kanserlere yakalanma riskini düşürdüğü
bulundu. Yine de hiçbir çalışmada çayın vücutta hangi
mekanizmayla etkili olduğu şu ana kadar gösterilemedi.
Damarlarda Tavşan Kanı Kuzey Amerika Çay Ticareti Sağlık
Araştırmaları Birliği tarafından desteklenen bir
çalışmada, kalp hastalığı olan 50 kişi takip altına
alındı.Katılımcılardan bir ay boyunca suyla beraber günde en az
dört fincan siyah
çay içmeleri istendi.
Boston Üniversitesi Tıp Merkezi’nden Dr. Joseph Vita,
çay içtikten sonra
damar fonksiyonunda anlamlı düzelmeler bulduklarını
söylüyor.Üzüm, Elma, Soğan...
Eski çalışmalarda flavonoidden zengin gıdalarla
beslenenlerde kalp krizi ve
inme riskinin daha düşük olduğu bulunmuştu.
Flavonaoidler üzüm,elma,soğan ve siyah çay gibi
besinlerde bol miktarda
bulunuyor.Kardiyologlar, çayla koroner arter hastalığı riskinde
azalma arasında ilişki
kurabilmek için daha ileri çalışmalara ihtiyaç olduğunu
belirtiyorlar.
Meir Stampfer’ e göre çalışmadaki en önemli eksiklik,
ölçümlerin hastaların
kol arterlerinde yapılmış olması. |